30 aprilie 2012

CUVINTE RARE ȘI PREȚIOASE

Să inaugurăm azi categoria unor cuvinte folosite din ce în ce mai puțin, devenind astfel prin nedescoperire cuvinte rare și cu-atât mai prețioase.

Azi : devotamentul
Conform DEX, DEVOTAMÉNT s. n. Atașament sincer față de o persoană sau față de o cauză și hotărârea de a o servi în orice împrejurare și fără rezerve; abnegație. – Din fr. dévouement (după devota). 

De aici, derivația devotat :  adj. Plin de devotament, de abnegație față de cineva sau de ceva; credincios.

Dacă întrebi un copil acum ce înseamnă pentru el cuvântul ”devotat”, o să-ți răspundă după o scurtă perioadă de gândire ”e un câine”. 
Întrebați un adult cu ce asociază el devotamentul și o să răspundă la fel !
Nu cred că aceste cuvinte au fost inventate pentru a descrie fidelitatea iubitelor patrupede, au apărut tot în cadrul relatiilor interumane, cu toate astea azi parcă și-au cam pierdut sensul ...uman.

Rar mi-a fost dat să mai văd devotament pur și fără nici un interes, altul decât cel al părinților către copiii lor, sau invers ...Mă tem că generațiile următoare nu vor mai ști să îl descrie, ca sentiment între oameni, pentru că nu le-a fost inoculat de mici, ca un vaccin subliminal la egoism, nepăsare, neiubire.


Într-o zi oarecare vizitam o mânăstire. Înaintea mea era un cuplu, nu chiar atât de în vârstă, dar ea părea foarte, foarte bolnavă. Cu atâta grijă și tandrețe o ținea el de braț și o purta de la o icoană la alta, încât m-am retras și am așteptat în liniște să iasă din biserică, mi se părea că impietez rugăciunile lor cu graba mea... deși nu mă grăbeam, dar așa păream în comparație cu ei...Recunosc că foarte rar am văzut bărbați care să aibă grijă de soțiile lor bolnave. 

Stereotipiile de azi ne fac să credem că se întâmplă mai mult invers ... Femeia este în fond cea mai puternică și are grijă de bărbat. Dar nu e așa. Slăbiciunea și puterea sunt ceva relativ, subiectiv și o taină pentru cei din jur.   

Există iubire fără devotament ? Și dacă da, ar rezista ea fără acesta ?









10 comentarii:

  1. Lista e deschisă? Dacă da, propun și cuvântul angajament. Parcă intră în aceeași categorie a cuvintelor golite de semnificație.
    Deși, eu personal, aș spune că, nu cuvintele, ci, atitdinea și comportamentul descrise prin ele, au devenit...”rara avis”.
    Trist.

    RăspundețiȘtergere
  2. @Semndefoc: lista e deschisa, chiar mai aveam vreo 2 cuvinte in minte, de analizat ;).Asa ca multumesc de propunere :). Ai dreptate si cu "angajamentul", desi poate in ziua de azi "ne angajam" in forme mai diverse decat in trecut la tot felul de lucruri, cu toate astea angajamentele sunt mult, mult mai superficiale. Azi nimic nu mai e definitiv si pentru totdeauna....
    Ei da, cuvintele raman in dictionare for ever , doar sensurile zboara din ele in practica uneori :).
    Te mai astept ;).

    RăspundețiȘtergere
  3. Angajamentul, în mintea mea, nu e legat neapărat de durată, cât de asumarea responsabilității. Pentru orice acțiune, indiferent ce perioadă de desfășurare are ea.

    Și, celelelalte 2 cuvinte, când ni le spui?

    RăspundețiȘtergere
  4. @SALT, ai si tu dreptate cu asumarea responsabilitatii in dreptul angajamentului, eu nu m-am mai gandit la asta pentru ca mi se par implicite, ba chiar nu pot exista decat impreuna...

    Ce cuvinte mai aveam in minte ? Nu mai stiu exact toate cate le aveam atunci, doar ca unul la care ma mai gandisem sigur este "altruismul". Sper ca starea si inspiratia sa imi mai permita sa scriu cate ceva, dar acum sunt cam "varza" :(....

    RăspundețiȘtergere
  5. Mi-am scris pe frigider: "Duminică, 10 iunie, de votat".

    RăspundețiȘtergere
  6. Draga Oachi, ideea ca un om sa controleze mintea altcuiva mi se pare oribila, insa parca as dori ca la nastere sa ni se instaleze un chip care sa dea tuturor un caracter frumos. Am trai intr-un adevarat rai.
    Si atunci toate aceste cuvinte despre care ai scris tu ar fi un default.
    O imbratisare.
    :)

    RăspundețiȘtergere
  7. @Odlm: De votat = Derutat/ atata am gasit scris pe frigiderul meu :)) Ma tem ca nici daca 'oi veni in Bucuresti n-ar scrie altfel ;)

    RăspundețiȘtergere
  8. @Odille, draga mea, sigur ca a controla mintea cuiva nu este chiar ceva nobil, dar ma gandeam ca poate daca insamantam ceva bun, o rasari si ceva fire de firi nobile :).

    A big hug, too !

    RăspundețiȘtergere
  9. Oachi, cu totul de acord. Ce frumos va fi cind toti vom avea niste suflete bunutze de tot.
    :)

    Oachi si ODLM, ce usor era sa decidem cind eram copii. Spuneam numai niste cuvinte magice, care nu aveau niciun sens, de genul: Ghizemane te. Ghizemane compane, Andante! ..... (Parca asa spuneam?)
    Si luam decizia! :)

    Oare Frigiderul ce spune, cu cine sa votam? :)

    Noapte Buna Dragilor!
    Odille

    RăspundețiȘtergere
  10. Tangentă la...angajament :)
    http://ecati-psihoterapie.blogspot.com/2012/02/povestea-celor-doi-arici-poveste.html

    RăspundețiȘtergere